IT-förvaltningsstyrning handlar om att organisera och styra företagets IT-resurser så att de bidrar till att uppnå företagets mål. Det handlar om att låta IT-strategin vägleda och stödja verksamhetens strategi, se till att IT-investeringar genererar tillräcklig avkastning och att IT-processerna är effektiva och säkra.
Systemsyn är ett sätt att se och resonera kring problem som är för komplicerade för att bryta i beståndsdelar och lösa vart och ett för sig. De flesta företag som drivs av människor, vilket vi får anta är den vanligaste företagsformen åtminstone ett par år till, har utmaningar som uppstått genom en kombination av missförstånd, divergerande agendor, bristande styrning och ledarskap och andra saker som i grunden är mänskliga. Det finns således en poäng med att försöka applicera systemsyn på organisationer eller delar av dem, i syfte att definiera problemen och försöka få bort dem eller åtminstone minska deras negativa påverkan.
Genom att se på IT som ett system snarare än en samling av isolerade komponenter kan företag utforma mer effektiva strategier, identifiera potentiella problem innan de uppstår och gror, och skapa en mer hållbar och framgångsrik IT-miljö.
Detta kan vara särskilt viktigt i en IT-förvaltning eftersom IT-system ofta är komplexa och interagerar med många andra delar av en organisation.
Låt oss utforska hur vi kan använda organisationen sett ur ett systemperspektiv för att utveckla en förvaltningsstyrning som är både kraftfull och ger oss det ledarskap vi inte kan nå genom att bara bygga mer struktur.
IT-förvaltningsstyrning och systemsyn i kombination
Vi konstaterar att förvaltningsstyrning inte är en isolerad företeelse i någon organisation utan att starka kopplingar finns till IT-stödprocesser, ekonomistyrning och leverantörs-styrning. Bland annat.
Om vi dessutom lägger på ett humanraster och riktar in oss på att hitta individens drivkrafter och fokusområden så kommer ledarskap, psykologisk trygghet och tydlighet i roller och ansvar högt upp på träfflistan.
Sedan har vi den här detaljen med att vi faktiskt har ett problem att lösa. Annars är stringens kring styrning av IT-förvaltning, IT-utveckling eller någonting annat för den delen ointressant. De är trots allt mekanismer vi konstruerat för att rikta oss åt rätt håll och övervinna de hinder som ligger utströdda framför oss likt fotanglar.
Kopplingarna till de rent IT-specifika delarna är självklara, men när kopplar vi ihop förvaltningsstyrning med kultur? Vi pratar om det naturligtvis, alla arbetssätt under införande kommer förr eller senare att krocka med “det sitter i väggarna”, men hur ofta tar vi oss an att tydligt sätta hur styrningen kan dra nytta av organisationens uppfattningar och värderingar?
Ett av verktygen i PRIMO:s verktygslåda är den “stigande systemgranskningen” och vi visar nedan en tidig kartläggningssession från en av våra kunder. Underlaget är skapat för diskussion och kollaboration ; vi vill sätta fingret på och beskriva varför förvaltningsstyrningsmodellen inte blivit basen för det gemensamma arbetssättet, vilket ju var ursprungssyftet.
Att inleda med att diskutera strukturen i termer av kultur och värdegrund är gränsöverskridande och kraftfullt för att formulera och bli överens om det verkliga problemet, och samtidigt “koppla ihop” två viktiga delsystem till en begriplig helhet. Om vi kompletterar vårt utforskande med verktyg som
- aktörskartor för att definiera vilka deltagare som överhuvudtaget finns i systemet
- nischupptäckter för att upptäcka kommande trender “som det pratas om internt” och som påverkar systemet
har vi en genuint god grund att bygga en evolutionsresa på, som kommer att ge tydlig och avsedd effekt av införandet av förvaltningsstyrning. Läs mer om vår evolutionsresa här.